Tekst

Maandag 28 januari Iquique

‘s Morgens hebben we meteen contact gemaakt met Wladimir, die lange tijd in NL heeft gewoond. Zijn ouders zijn in de tijd van Allende gevlucht naar Nederland, daar is Wladimir naar school gegaan en daarna gaan werken voor BAS trucks Veghel. Nu zijn ze terug in Chili, Iquique en heeft hij hier zijn eigen Handel in Trucks. Hij had voor ons een adresje vlak bij ons hotel waar ze de filters van beide motoren schoon hebben gemaakt. Ze hebben op de bestaande schroef een bout gelast, en zo de deksel losgeschroefd. Die bouten gaan zo ontzettend vast zitten bij een Harley omdat de motor zo ontzettend heet word. En bijna niet los te krijgen (zegt Ad).

‘s Middags waren de motoren weer rijklaar, maar voor ons was het te laat om aan te rijden vanwege de grote afstand naar ons volgende doel.

We hebben voor het eerst sinds lange tijd een strand-dagje gehad, lekker gekeken naar de mensen die rondom je heen ook vertier zochten op het strand en in de zee.


Dinsdag 29 januari San Pedro de Atacama

Na voor de zoveelste keer weer alles gepakt te hebben, vertrokken we (op aanraden van Wladimir) niet over de Panamericana oftewel Ruta 5, maar over de kustweg naar het zuiden. De afstand maakte niet zoveel ut, maar veel mooier en vooral frisser rijden!

Nou, waren wij even blij dat wij dat advies kregen!! Het bleek een prachtige weg langs de zee, en de enige mensen die we zagen waren kampeerders die op de mooiste plekjes stonden enaf en toe lokale bevolking die in wat huisjes bij mekaar aan zee woonden.



























Na 235 km konden we tanken en sloegen we af landinwaarts richting Calama, waar ook de Dakar een bivak heeft gehad. Maar we schoten zo lekker op, dat we in Calama aangekomen, besloten om verder te rijden naar het plaatsje San Pedro de Atacama. Wat een oase in de Atacama woestijn is. Dit is de droogste woestijn ter wereld en zelfs bacteriën overleven hier niet.

Ook hier keken we onze ogen weer uit bij zo’n apart landschap. En we stopten regelmatig om dat bijzondere uitzicht in ons op te nemen.















In San Pedro vroegen we aan een dorpeling waar ergens een Hotel of Cabañas te vinden waren, en ze verwezen ons naar een onverharde weg, waar na een paar km ons onderkomen voor de nacht zou zijn.

Nou ik dacht meteen als dat maar goed gaat, want het was een pad met grote stenen, gaten enz. in ieder geval geen weg voor onze motoren, maar we waren toch wel nieuwsgierig waar we uit zouden komen en bleven toch maar doorrijden. Dat was maar goed ook, want uiteindelijk kwamen we bij een plek waar de Cabañas helemaal op gingen in de natuur. Een geweldige plek midden tussen de rode rotsen.

Echt een oase van rust, als je buiten stond kon je een speld horen vallen, zó stil!!!
























                                 Dit was het uitzicht vanuit ons bijzondere plekje, onze oase voor de nacht!!

Woensdag 30 januari Purmamarca

Deze dag zouden we de grens Chili/ Argentinië overgaan. Gelukkig hadden we een gesprek met de  hoteleigenaar die ook motor reed, en die waarschuwde ons om warm gekleed te gaan en flink water te drinken.

We zouden de Paso Jama over gaan die ruim 5000 meter hoogte zou bereiken.

Maar eerst moesten we langs de Chileense douane die in San Pedro was, en niet 160 km verder bij de Argentijnse grens waar alleen de Argentijnse Douane was.

Gelukkig waarschuwde de hoteleigenaar ons, anders zou het zomaar kunnen dat we 160 heen én weer terug moesten voor ons gebruikelijke stempeluurtje aan de grenspost.

Ook was er maar één benzinestation waar we onze voorraad  benzine weer aanvulden vanwege de schaarse pompen langs de weg.

Dit nam ook geruime tijd in beslag, daar iedereen moest tanken, geduld is een schone zaak!!

We waren nog niet lang op weg en de eerste extra kleding werd al aangetrokken. Mijn motor liep een stuk beter ondanks de hoogte, ik schakelde niet tot de 4de of 5 de versnelling, maar ging niet hoger dan de 3de en op die manier liep ie als een tierelier, gelukkig. Er is daar veel minder zuurstof en dat heeft ook invloed op de motor.

Zelf moet je dan opletten dat je geconcentreerd blijft, je kan zomaar een beetje weg zwijmelen. Ik ging dan op advies van onze Caspar heel hard zingen. Hij had ook last van de hoogte tijdens het rijden hier en om niet in slaap te vallen is zingen een goede manier om dit tegen te gaan. Maar goed dat we bijna geen mensen tegenkwamen die hadden de schrik van hun leven gekregen!

Nadat we ook de Argentijnse grens hadden gepasseerd konden we weer tanken en even iets drinken in een cafetaria. En terwijl we daar waren betrok de lucht en was er binnen een paar minuten een storm van jewelste.

Gelukkig dat we binnen zaten en niet ergens onderweg, want daar is werkelijk niets om te schuilen.

Bij het tankstation troffen we een motorrijder die van De Argentijnse (storm) kant kwam, en die vertelde dat het heel plaatselijk was, maar wel veel wind.

Dus zijn we toch maar op weg gegaan, en de prachtige natuur maakte, dat we de regelmatige regenbuien en de barstende kou konden verdragen. We deze keer stopten we niet alleen om van de natuur te genieten, maar ook om eventjes op te warmen.

We kwamen langs prachtige gekleurde rotsformaties, met duizenden gigantische cactussen. En ook passeerden we het enorme grote Zoutmeer Salinas Grandes een meer van 50km lang waar volop zout werd gewonnen,maar het was te koud en te sterke wind om hier lang te stoppen.



























                                                                    














































We waren van plan om te overnachten in Susques, maar besloten toch maar om door te rijden naar Purmamarca, omdat deze plaats veel lager ligt in de bergen en je dan geen last hebt van de hoogte. We arriveerden klappertandend in het plaatsje en omdat het al 19.30uur was namen we het eerste de beste hotel wat aangegeven stond en reden een pad in waar we een heel mooi oud koloniaal gebouw aantroffen!
















Het fijnste is dan een beetje bij te komen in een warm bad!!! En toen we later beneden kwamen om iets te eten zag ik daar meteen een heel bekende foto staan, van ONZE KONINGIN BEATRIX. Dus meteen er op af, en met het fotolijstje ben ik naar de receptie gelopen om te vragen waarom onze koningin daar zo mooi op de foto stond, en ze vertelden vol trots dat zij hier in 2005 was geweest met haar schoondochter MAXIMÁ !!

Ik vond dat zó toevallig omdat ik overdag nog aan haar gedacht haar i.v.m. de troonovername op 30 april a.s.

En mijn gedachten waren, toen ik door dat prachtige landschap reed, hoe zij haar vaderland toch zomaar kon verruilen voor ons kikkerlandje...

En ook haar foto’s prijkten op de vitrine in de bar van het hotel.
































Geen wonder dat Maximá haar schoonmoeder deze mooiste plekjes wilde laten zien van Argentinië, dit is een land om trots op te zijn.


We vonden het ontzettend leuk om deze mensen zo trots over ons koninklijk huis te horen vertellen.

                                       Ja..... Bea en Maxima waren hier, maar wij ook haha !!!


We vertrokken deze dag vanuit het droogste gedeelte van de wereld naar het leek wel het natste gedeelte. Vanuit de  Chileense kant stroomt al het regenwater naar de Pacific Ocean en vanuit de Argentijnse kant stroom alles richting Atlantic Ocean.






















Donderdag 31 januari Salta

We vertrokken weer van dit mooie plekje op weg naar Salta. Maar we waren maar goed en wel op weg en mijn motor begon te sputteren...... Weer hetzelfde probleem als een paar dagen terug toen de filter schoongemaakt moest worden!! Het leek steeds alsof de benzine op was, even stotteren, steeds langzamer tot de motor afsloeg.

Als ik hem dan langs de kant zette en opnieuw startte liep ie weer een zo’n 50 km goed tot weer hetzelfde gesputter zorgde dat ik weer even aan de kant moest.

Deze keer was het niet het mooie landschap, of de kou, maar de opstandige motor die zorgde dat we moesten stoppen!!













Ad had de vorige dag in de Telegraaf Digitaal gelezen dat de verkoop van Harley Davidson afgelopen jaar met 5% gestegen was, nou ik weet wel waarom......

Deze motoren worden na een niet al te lange tijd ingeruild voor een nieuwe omdat ze met de “ouwe” niks meer kunnen. Of je moet zelf monteur zijn natuurlijk.

En als je dan in het buitenland zit, zoals hier in Zuid-Amerika, waar alleen in Santiago de Chili en Buenos Aires een dealer zit dan heb je toch een groot probleem!

Want je moet zowat een hele gereedschapskist meenemen om bij een gewone garage je motor te laten repareren De gereedschapsmaten, moeren en bouten van HD zijn uniek!! Die heeft geen ene normale garage, behalve de dealers.

Daarom vinden wij het ook heel speciaal om met onze Harley om te beginnen, een wereldreis gemaakt te hebben en dit nu proberen in Zuid-Amerika.

Tja met een BMW of een Japanner is dat geen kunst..... MAAR MET EEN HARLEY is het een missie, haha


Zo zijn we dus verder naar Salta gestotterd, en dit bleek een hele leuke stad te zijn. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie in het noord-westen van Argentinië. Het ligt op 1152 mtr hoogte en het klimaat is warm en droog. Alleen januari en februari zijn maanden waarin de regen valt maar wij hadden gelukkig prachtig weer, en tijd genoeg om de stad te bekijken omdat we al om 14uur ‘s middags de stad binnen kwamen getuft.
























Het was een gezellige drukte, want het bleek een of andere feestdag te zijn. Overal zag je acrobatiek, toneel, muziek enz.. ‘s avonds gezellig gegeten op de Plaza des Armes, een plaats in het centrum die je in elke Zuid-Amerikaanse stad een vindt.












































































Vrijdag 1 februari Cafayate  Ruta del Vino
















We vertrokken vanuit Salta over de Ruta Del Vino richting Cafayate. Het was een hele mooie afwisselende route die ons langs vele Bodega’s voerde waar je iets kon drinken of lunchen én wat heel belangrijk was: Genoeg tankstations!! Een hele ontspannen route, ware het niet dat ook Ad zijn motor begon te sputteren.

Hier moet toch echt een Harley Dokter aan te pas komen!!




























































                                             



                                                    The Amphitheatre of La Quebrada de las Conchas


Vooral het laatste gedeelte reden we weer prachtige wegen door de bergen om tenslotte te arriveren in Cafayate, een heel klein provinciestadje met ruim 14.000 inwoners dat in het begin van de 19de eeuw werd gesticht en in de 20ste eeuw begon te groeien dankzij de wijnindustrie. In dit gebied heersen ideale klimatologische omstandigheden voor de druiventeelt. Weinig regen, veel zon en frisse nachttemperaturen, plus de aanwezigheid van water. Men kweekt er vooral de Torrontés druif. En laten wij nou juist tussen die druiven overnachten!?!

We vonden een kamer in een koloniaal wijnhuis, en ik zat er echt over te denken om een handjevol zand in mijn tankt te gooien om hier een paar dagen te “moeten” blijven....

















Ad had een adres gekregen van een garage in het dorp en daar alvast mijn motor naar toe gebracht om nog eens de filter schoon te maken, wat eigenlijk maar 1 keer kan gebeuren en dan moet worden vervangen. Maar bij gebrek aan een nieuwe??? Al bij al ging mijn wens in vervulling en zullen we genoodzaakt zijn om hier een extra dag te blijven zonder mijn motor te saboteren, hihi.

Zaterdag 2 februari Cafayate

De monteur was wel heel erg fanatiek, hij kwam ‘s nachts naar de wijnboerderij om te zeggen dat de motor klaar was.  Ad was meteen met hem meegereden om hem op te halen, maar we besloten toch maar een dag te blijven want we hadden het idee dat we hier veel konden leren i.v.m. de wijnteelt hier in Argentinië.

We kregen dan ook een rondleiding en daar hoorde natuurlijk ook een wijnproeverij bij!!


































Maar binnen no time stond Ad tegen de gids te vertellen hoe het allemaal in mekaar zit, de rollen werden weer eens omgedraaid en ook zíj had een leuke excursie!!

Zondag 3 februari Catamarca

Deze dag hebben we prachtige wegen gereden die ons elke keer weer door een ander soort landschap voerden, het begon met mooie bochtige wegen door een droog gebergte, gevolgd door mist wat overging in een waar regenwoud. Dat hebben we ook aan den lijve ondervonden want als was het maar even, de regenpakken moesten weer aan.











































Ons plan om naar San Miguel deTucuman te rijden hebben we laten varen omdat we dan een flinke omweg moesten maken en het zou weinig toevoegen.

Onze motoren liepen weer super, deze monteur had alle contactpunten gecontroleerd en schoon gespoten en nog eens de filters schoongemaakt. Het probleem in dit soort landen is dat alles vol stof en zand komt te zitten.

Onze Harliekes moeten het tóch al flink verduren!! Normaal gesproken stonden ze nu in de winterstalling aan het “infuus” en nu houdt het maar niet op!!

Ad zijn voorband is al flink kaal aan het worden, bij droog weer is dat geen probleem maar als het regent rijdt je toch wel wat onzeker. We hopen dat deze het nog redt tot het einde van deze reis.

Uiteindelijk bereikten we het stadje Catamarca, een stad van ruim 141.000 inwoners, die voornamelijk leven van de landbouw, o.a. druiven- en fruitteelt.

Wat ons opvalt in is dat er zoveel groen is in de steden, en zoals in elke stad in Zuid Amerika: een Plaza des Armas!
















Week 14 zit er weer op, en we genieten nog steeds enorm van dit machtig mooie continent !!!!